روش تهیه باقلوا ترکیه ای با خمیر یوفکا

 



باقلوا استانبولی با خمیر یوفکا یه باقلوای به شدت خوشمزه هست و برای مهمونی و مجالس یه انتخاب خیلی خوبه. این باقلوای ترکیه‌ای خوشمزه طرز تهیه خیلی راحتی داره و هم با پسته و هم با گردو می‌تونید درستش کنید که به سلیقه خودتون بستگی داره.

مواد لازم 

  • خمیر یوفکا باقلوا 1 بسته
  • گردو یا پسته خرد شده 200 گرم
  • کره ذوب شده 300
  • شکر 2 لیوان
  • آب یک و نیم لیوان
  • لیمو ترش 2 برش (یا یم قاشق چای‌خوری آبلیمو)
  • زعفران دم شده غلیظ 1 قاشق غذاخوری
  • دانه هل 2 عدد (درصورت تمایل)

روش تهیه باقلوا ترکی با خمیر یوفکا

برای شروع ابتدا شربت باقلوا رو آماده می‌کنیم. برای این کار شکر و آب رو داخل یک قابلمه بریزید و بدارید روی حرارت تا کم گرم بشه و شکر در آب حل بشه. سپس دو برش لیمو ترش یا آبلیمو و به دلخواه دانه‌های هل رو اضافه کنید. روی حرارت کم حدود یک ربع زمان بدید تا شربت ریز بجوشه و غلیظ بشه. پنج دقیقه قبل از برداشتن شربت از روی حرارت زعفران دم دشه رو اضافه کنید. سپس قابلمه رو از روی حرارت بردارید . کنار بذارید تا خنک بشه.

خمیر یوفکا باقلوا رو به دوقسمت تقسیم کنید. روی خمیر رو حتما پارچه بکشید تا در طول زمان آماده کردن باقلوا، خمیر خشک نشه.

دو ورق از خمیر رو بردارید و روش رو با برس کره ذوب شده بمالید. دو ورق از خمیر رو روی هم بذارید. نیاز نیست که هر دو لایه رو کره بمالید.

روی خمیر رو پسته یا گردوی خرد شده بپاشید و با یک سیخ چوبی رول کنید.

دقت کنید که خمیر رو  نباید محکم دور سیخ بپیچید، چون که در آخر در زمان جمع کردن باقلوا، خمیر پاره میشه. پس باید دستتون رو شل بگیرید.

در ادامه سر و ته سیخ رو بگیرید و از دو طرف خمیر رو فشار بدید و وسط سیخ جمع کنید تا باقلوا حالت چروک و جمع شده پیدا کنه.

همچنین بخوانید: طرز تهیه خاگینه مغزدار با شیره انگور


مرحله سوم، پختن باقوا

برای پخت باقلوا استانبولی با خمیر یوفکا بدون فر داخل تابه روی گاز، کف یک تابه مستطیلی رو چرب کنید. باقلوا ها رو کنار هم داخل تابه بچینید و روش و تابه رو روی حرارت کم بذارید. درب تابه رو بذارید و حدود 15 تا 20 دقیقه زمان بدید تا یک طرفش طلایی بشه. سپس باقلوا رو برگردونید و حدود 10 تا 15 دقیقه زمان بدید تا طرف دیگه هم خوب طلایی بشه.

برای پخت باقوا داخل فر، باقلوا ها رو داخل سینی فر بچینید. روی باقلواها کمی کره آب شده بمالید و سینی رو داخل فر از قبل گرم شده بذارید و با با دمای 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزید تا زیر و روی باقلوا طلایی بشه. دمای فرها باهم متفاوته پس تا زمانی که باقلوا طلایی نشده از فر خارج نکنید.

بعد از پخته شدن، باقلوا رو از روی حرارت بردارید یا ازفرخارج کنید و زمان بدید کمی خنک بشه و از داغی بیفته. سپس شربت خنک شده رو روی باقلوا بریزید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه نان چیباتا ایتالیایی برای صبحانه

اگه در زمان اضافه کردن شربت باقلوا داغ باشه، باقلوا خمیری میشه. یک ساعت و نیم در دمای محیط زمان بدید تا باقلوا بمونه تا شربت خوب جذبش بشه و سپس نوش جان کنید.

این باقلوای استانبولی رو اصلا داخل یخچال نذارید، تو محیط آشپزخونه نگهداری کنید و روش سلفون بکشید.

منبع: فیدیا


Comments

Popular posts from this blog

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی مرحله به مرحله

دستور پخت مرغ شکم پر شمالی بدون فر