آموزش شله زرد ساده


شله زرد یک دسر خوشمزه، ساده و دوست داشتنیه که طرز تهیه راحتی داره و مواد اولیه زیادی هم لازم نداره، اما برای اینکه شله زرد آب نیندازه چند تا نکته رو باید رعایت کنید که در ادامه علاوه بر دستور پخت شله زرد مطرح شده.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج نیم دانه 300 گرم
  • شکر 310 گرم
  • زعفران دم کرده یک فنجان
  • کره 50 گرم
  • خلال بادام نصف پیمانه
  • گلاب نصف پیمانه
  • عرق هل به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم برای تزئین
  • خلال پسته مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه شله زرد مجلسی

مرحله اول؛ خیساندن برنج

برای تهیه شله زرد از شب قبل برنج نیم دانه رو خوب بشورید تا در نهایت آب برنج زلال باشه و برنج رو بدون اینکه نمک اضافه کنید خیس کنید. دقت کنید که برای اینکه در آخر کار، نتیجه یه شله زرد خوش عطر و طعم باشه، مرغوبیت و کیفیت برنجی که استفاده می‌کنید خیلی مهمه.


مرحله دوم؛ پخت برنج

برای شروع پخت شله زرد برنج که از شب قیل خیس کرده بودید رو به همراه مقداری آب به اندازه‌ای که دو بند انگشت آب روی برنج رو بپوشونه، روی حرارت بذارید تا به جوش بیاد. اگه برنج نیم دانه نداشتید و خواستید از برنج معمولی استفاده کنید، باید حدود 6 تا 7 برابر مقدار برنج آب بریزید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن شکر

وقتی که برنج نرم شد و لعاب کرد و غلیظ شد، شکر رو اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید تا شکر به طور کامل حل بشه. وقتی که شکر حل بشه، مقداری آب میندازه که قابل انتظاره. وقتی که مشغول پخت شله زرد هستید، کتری رو آب بریزید و بگذارید جوش بیاد. اگر آب برنج تبخیر شد و شله زرد خیلی غلیظ شد، مقدار کمی آب جوش اضافه کنید.

نکته مهم:

  • وقتی که خواستید شله زرد رو بچشید تا مقدار شکر و میزان شیرینیش رو بسنجید کمی شله زرد رو داخل یه ظرف بریزید تا خنک بشه و بعد بچشید، چون وقتی که شله زرد داغه مقدار شیرین بودنش دقیق نیست.
  • اگر شله زرد رو مزه کردید و به نظرتون کم شیرین بود یا شما شیرین‌تر می‌پسندید، مقدار شکر رو بیشتر کنید.

مرحله چهارم، اضافه کردن زعفران

در ادامه زعفران دم کرده رو کم کم و در چند نوبت اضافه کنید. زعفران رو کم کم اضافه کنید تا به رنگ که مورد نظرتون هست برسید. اگه زعفران رو تو یک مرحله بریزید دیگه هیچ کنترلی روی رنگ شله زرد ندارید. یه دلیل دیگه هم اینه که وقتی زعفران کمی داخل شله زرد میمونه، رنگ میندازه.

مرحله پنجم، اضافه کردن کره

در این مرحله کره رو به روش بن ماری یا روی حرارت کم آب کنید و بعد به شله زرد اضافه کنید. البته می‌تونید قالب کره رو مستقیم بیندازید داخل شله زرد.

مرحله ششم، اضافه کردن خلال بادام

در این مرحله خلال بادام  رو که از قبل شسته بودید و برای یک ساعت داخل گلاب خیسانده بودید رو آبکشی کنید و به شله زرد اضافه کنید. خیسوندنه خلال بادوم تو گلاب باعث میشه بادوم طعم بهتری پیدا کنه. البته اگه خواستید یه شله زرد سریع و فوری درست کنید، خلال رو مستقیم و بدون خیسوندن بریزید داخل شله زرد.

مرحله هفتم، اضافه کردن گلاب و عرق هل

در این مرحله گلاب و عرق هل رو به شله زرد اضافه کنید و خوب به هم بزنید.

نکته مهم: بهترین و مناسب‌ترین هل برای شله زرد، هل سفید رنگه که باید بکوبیدش و مقدار کمی آب بریزید روش و با استفاده از روش بن ماری عصاره هل سفید رو بگیرید و بعد بریزید داخل شله زرد.

مرحله هشتم؛ دم کشیدن

در این مرحله از پخت، ظرف شله زرد رو روی شعله پخش کن بگذارید و حرارت رو ملایم تنظیم کنید، برای آب نینداختن شله زرد از دم کنی استفاده کنید و درب قابلمه رو بذارید. در ادامه برای نیم ساعت اجازه بدید تا شله زرد دم بکشه، این کار هم باعث میشه شله زرد آب نیندازه.

مرحله نهم، سور و تزئین شله زرد

وقتی که شله زرد جا افتاد تو ظرف مورد نظر سرو کنید و با کمی خلال پسته، خلال بادام و دارچین تزئین کنید. نوش جان.




Comments

Popular posts from this blog

روش تهیه باقلوا ترکیه ای با خمیر یوفکا

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی مرحله به مرحله

دستور پخت مرغ شکم پر شمالی بدون فر